søndag 13. januar 2013

Hvis jeg skulle valgt et nytt yrke, så tror jeg det måtte bli meteorolog. Jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av vær og atmosfæriske fenomener. Og så er jeg utrolig fascinert av skyer av alle avstøpninger. I løpet av livet har jeg tatt hundrevis av bilder av skyer fordi jeg syntes de var fine eller spesielle. Jeg har bilder av perlemorskyer, linseskyer, tordenskyer, lysende nattskyer, lyse skyer, mørke skyer og kombinasjon av lyse og mørke skyer. Flotte skyer kan faktisk gjøre noe med dagen min. Korpset jeg sitter i styret for har loppemarked hver høst. Sist høst skulle vi på tidligvakt på lørdag, noe som gjorde at jeg måtte bale meg ut av senga før klokka seks. For meg som er B-menneske, så er det ganske kjipt! Men da jeg skulle ut og hente avisa, så ble jeg møtt av et syn som gjorde det verdt det!





Mer skal det ikke til for å gi dagen mitt et solid løft!

Et noe slitt uttrykk sier: det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Jeg vil si det litt annerledes: det finnes ikke dårlig vær, bare vær for ulike aktiviteter og gjøremål. Regn og blåst er te-og-levende-lys-inne-vær eller vaske-på-badet-vær, jeg liker best den første varianten... Som søroverflytta nordlending, så synes jeg jo at det er generelt litt lite vær her jeg bor nå. Jeg liker at det er litt variert. Det er nok derfor at jeg er veldig glad i de norske årstidene. Hver årstid har sin sjarm, sies det. Jeg er først og fremst høst- og vintermenneske. Det kan kanskje virke litt arrogant å si dette, men jeg synes synd på alle som bor i Norge og som ikke kan fordra kulde og snø. Tenk på all den tiden som går bort til å irritere seg over noe man ikke får gjort noe med. Vi bor her vi bor, ikke så altfor langt fra Nordpolen. Da er det en gang sånn at man må belage seg på ganske mye vintervær. Av og til kommer det også til feil tid, men det hjelper så lite å bruke tid og krefter på å ergre seg over det. Jeg innrømmer gjerne at jeg kan bli kjempelei av været av og til, jeg også. Når det regner og regner hver dag selv om kalenderen sier januar, eller når temperaturene fortsatt er godt over 20 grader langt uti september, da ønsker også jeg meg et lite værskifte.

Jeg har lenge hatt litt lyst til å skrive litt om hver måned. Bare si litt om hva jeg synes er fint med hver av dem, og nå kan jeg jo bruke denne bloggen til å gjøre det. Kanskje kan en eller annen få en liten aha-opplevelse? I november klarte jeg faktisk å gi noen et litt annet syn på denne forhatte måneden som er min favoritt.

Til slutt i dag vil jeg dele et lite utvalg av mine skybilder med dere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!