søndag 10. februar 2013

Mamma


Det er morsdag i dag, og jeg vil benytte den anledningen til å si noen ord om min gode mamma. Mamma døde for snart tre år siden, og hun fikk forlate denne verden på best tenkelige måte. Hun la seg til å sove i sin egen seng på kvelden og våkna ikke mer.


Mamma hadde et fantastisk godt humør og hun var alltid positiv. Min svigerinne sa det en gang: hvis vi blir bare halvparten så positive som hun er når vi blir gamle, så får ungene våre et enkelt liv. Det er virkelig sant! Når vi ringte eller stakk innom, så var det aldri klaging på at vi ikke var der oftere. Det kunne neste tippe motsatt vei. Vi som var så opptatt med jobber og små barn måtte jo ikke bruke så mye tid på henne. Samtidig ga hun uttrykk for at hun var veldig glad for å se oss eller slå av en prat i telefonen. Hun var veldig glad i livet og syntes hun hadde mye å leve for. Hun syntes det var moro å følge barnebarn og oldebarn etter hvert som de kom. Ei uke før hun døde sa hun til meg: nå som jeg har blitt nesten 88 år, så hadde det jo vært moro å bli 90 også! Sånn ble det ikke.


På tross av mer enn førti års aldersforskjell, så hadde vi et veldig spesielt og godt forhold. Mens jeg fortsatt bodde hjemme ble vi ofte sittende og skravle om alt og ingenting timesvis etter at vi egentlig hadde bestemt oss for å ta kvelden. Felles humor gjorde at vi kunne le oss fillete av småting.

Hennes fremste mål for oppdragelsen var å gjøre oss ungene selvstendige og i stand til å ta vare på oss sjøl. Da jeg antydet at jeg kunne tenke meg å reise 50 mil avgårde for å gå på videregående, så støtta hun meg fullt ut. På den måten ble jeg nødt til å stå på egne bein. Jeg håper jeg kan klare å overføre litt av det samme til min oppdragelse av mine barn.

Jeg savner henne veldig, og fortsatt kan jeg tenke: Å, det må jeg fortelle til mamma! Men sånn er livet, på ett eller annet tidspunkt vil foreldrene våre bli borte og da må vi stå helt på egne bein. Det jeg sitter igjen med er en enorm takknemlighet fordi jeg fikk ha henne som mamma og barna mine fikk ha henne som bestemor!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!