fredag 8. mars 2013

I dag er det kvinnedagen, og i den anledning tror jeg at jeg vil fortsette litt på tråden fra i går. Inga Marte Thorkildsen har jo vært ute og slamra litt med kjeften i dag, og i etterkant måtte hun ut på en solid rotur. Det hun presterte å si i første omgang var at: "Man kan gjerne si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe - men det er det ikke." En kjekk, liten uttalelse å komme med, spør du meg! Nå har hun senere i dag vært ute og forklart at hun ikke mente det sånn! Hun mente at kvinner må være klar over hva de går glipp av økonomisk ved å være hjemme!

Det har fått meg til å tenke litt, og jeg har kommet til at for enkelte betyr valgfrihet at alle velger sånn som de ville ha valgt. Jeg er fullt klar over at min reduserte jobb vil gi meg mindre pensjon enn hvis jeg hadde jobba full tid. Jeg tror også mange andre kvinner og menn som velger å være hjemme er klar over det. Jeg er likevel like fornøyd med valget jeg gjorde som småbarnsmor i dag som det jeg var i går. Jeg kjenner bare at jeg blir litt irritert over at alt skal måles i penger og materielle verdier. Selv om fru Thorkildsen mente at det å være hjemme med små barn ikke er like verdifullt i kroner og øre, så går det faktisk ikke an å si det hun sa!

Jeg mener fortsatt at likestilling og kvinners rettigheter er viktig, og jeg mener også at en pappa som reduserer stillingen for å kunne være mer hjemme med barn er akkurat like bra som at mamma gjør det. Jeg mener imidlertid at reell valgfrihet er like viktig. Hvis det blir sånn at alle må ut i full jobb hele tida for å sikre økonomi både nå og senere, så er det faktisk ikke valgfrihet lenger!

70-tallets kvinnesakskvinner gjorde mye rart men oppnådde mye bra. Nå er det likevel sånn at tidene forandrer seg, og kanskje må man endre både tankegang og virkemidler sånn etter hvert? Fru Thorkildsens utsagn i dag synes jeg det lukta litt vel mye 70-tall av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!