onsdag 24. april 2013

Det finnes grøfter på begge siden av veien. Jeg synes det er greit å holde seg veien, men jeg registrerer at mange trives godt nede i grøftene...

Kosthold og sunnhet er i stor grad grøftevandring. Det er vel ingen tvil om at kostholdet i Norge har blitt mer usunt i løpet av de siste tiårene. Mindre mat lages fra bunnen, og ferdigretter med mye salt og fett er raske og populære alternativ i en travel hverdag. Snop og brus er ikke lenger lørdagskos men hverdagskost. Både antall mennesker med livsstilsykdommer og vekta øker, og helsemessig er det mye å hente på å legge om kostholdet en god del. MEN, det er lov å bruke hodet, og det er lov å la være å bli helt sprø!

Jeg kjenner jeg får litt vondt inni meg når barnehager forbyr brunost og syltetøy på maten. Jeg får like vondt når unger feirer barnebursdag med grove boller og lavkarbokaker. Jeg blir i det hele tatt opprørt når barn settes på dietter, enten det er lavkarbo eller andre tullete ideer.

Jeg har klokkertro på at vanlig mat i passe mengder og fysisk aktivitet er det som skal til for at helsa i Norge skal forbedres og det økende overvektproblemet skal reduseres igjen.

Jeg drikker min sukkerholdige brus med verdens beste samvittighet, jeg drikker den bare ikke hver dag eller i enorme mengder når jeg drikker den. Når ungene har hatt bursdag har vi kost oss med kaker, is, gelé og brus. Vi kan til og med finne på å kose oss med noe ekstra på en helt vanlig tirsdag. Ikke hver tirsdag, kanskje ikke en gang i måneden heller, men av og til. Vi drikker selvfølgelig ikke saft hver dag, men vi har heller ikke totalforbud mot det.

Fra tid til annen er jeg på besøk, i selskap eller på fest. Da hender det ofte at det er noen, helst damer, som høylydt lar være å spise noe. De må jo passe på de sylslanke linjene sine. Sånne mennesker får meg i dårlig humør. At de vil gjøre livet sitt så kjipt som mulig er greit nok, men ikke innvolver alle andre deres kjiphet!

Det sies at trivsel er en minst like viktig faktor for helsa som sunn mat, mosjon og vekt. En som er litt overvektig men som trives og har det bra er friskere enn en sylslank person som er misfornøyd med livet. Så derfor fortsetter jeg å kose meg med en sjokolade i ny og ne mens jeg tar trappa i stedet for heisen.

Livet er for kort til å spise lavkarbo!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!