lørdag 13. april 2013

Jeg vil gjerne få komme med et lite hjertesukk og en bønn til alle som kjører bil!

Det er vår, og i løpet av den kommende måneden vil dere fra tid til annen oppleve korps som er ute og marsjerer. Det kan være at de er ute og øver til alle oppdragene i mai eller så er de ute på et oppdrag. Når korpset kommer gjennom gatene, så pleier bilene å kjøre inn til sida og stoppe. Dette er bra (eller... det skulle bare mangle!) Det som ikke er fullt så bra er at det ofte er noen som har det fryktelig travelt og de kan ikke under noen omstendigheter vente med å kjøre til hele korpset har passert. Når det er et par rekker igjen, så begynner de å kjøre. Dette er faktisk kjempefarlig!

Aller bakerst går det som regel en rekke med voksne. Hvis dere lurer på hvorfor vi gjør det, så kan jeg fortelle at vår oppgave er å plukke opp trommestikker, notehefter, medaljer og andre ting som måtte bli mistet av de som går i korpset. Foran oss går aspiranter og miniaspiranter. De er 8-10 år gamle, og de kan av og til være litt vimsete selv om de er kjempeflinke til å holde radene. Noen av dem kan også være ganske små av vekst og havner i blindsona til litt høye biler. Jeg må innrømme at jeg har hatt hjertet i halsen mer enn én gang når bilførere har begynt å kjøre før alle er forbi. Det er ikke mange sekundene å hente på å kjøre i stedet for å vente.

Selv har jeg opplevd å bli truffet av speilet i armen idet en bil kjørte avgårde, og jeg kjente jeg ble ganske redd med tanke på at det kunne vært hodet til et lite barn som ble truffet.

Så min oppfordring er: vent til hele korpset har passert før dere begynner å kjøre! Det tar dere maks 5 sekunder ekstra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!