tirsdag 2. april 2013

Mange av oss er å finne på sosiale medier av ulike slag. Selv er jeg på Facebook (fb). Det å "oppføre" seg på fb kan være en utfordring, og det går rykte om at ikke alle er like gode på det. Når det er sagt, så tror jeg at jeg stort sett bare har fornuftige venner på Facebook... Jeg plages i alle fall ikke noe av statusoppdateringer som irritererer meg.

Jeg må innrømme at jeg ser først og fremst nytteverdien med fb. Jeg har flytta mye rundt og gått på ulike skoler. På grunn av all denne flyttinga, så er det mange jeg har mista kontakten med som jeg egentlig kunne tenkt meg å ha kontakt med. Problemet har vært at jeg er en elendig brevskriver. Det har blitt nedprioritert mellom mange andre nødvendige og unødvendige gjøremål. Takket være fb har jeg gjenopptatt kontakten med mange. Jeg kan slå av en liten prat med venner på andre kanter av landet, omtrent som jeg ville gjort hvis jeg traff dem tilfeldig på butikken. Jeg har også en del som da var bekjente men som jeg nå faktisk kan kalle venner, takket være at vi har funnet hverandre på fb og blitt bedre kjent.

Facebook er også en kjekk måte for å nå mange på en gang med beskjeder og planlegging av ativiteter.

Det deles mange ting på fb, og de siste dagene er det blitt delt tre ulike lenker som har fanget min interesse. To av dem handler om generelle kjøreregler som er greit å følge på alle sosiale medier, og det tredje handler om raushet på andres vegne med det som deles på fb. Sistnevnte er et blogginnlegg som dere kan lese selv her

Jeg er stort sett enig i det meste hun skriver. Hvis jeg skulle bruke tid og krefter på å irritere meg over at folk trener, baker eller hva det måtte være og attpåtil sier det høyt, da hadde jeg hatt et stusselig liv. Hvis det står der og det interesserer meg, ja, så kan det være litt moro å lese det. Hvis det derimot ikke interesserer meg, så er det ikke sånn at PC'n min kræsjer eller at jeg går opp i vekt, får utslett eller blir søvnløs fordi det står der. Jeg har bedre ting å ta meg til enn å kritisere noen for å gjøre ting som andre kanskje ville latt være å gjøre. Jeg syntes begrepet "hverdagspostkort" var veldig bra! Det er nettopp det en statusoppdatering skal være.

Men, det likevel greit å følge noen kjøreregler. Det er ikke sikkert at man trenger å informere flere hundre mennesker hver gang man har vært på do, har tenkt seg en tur i dusjen eller skal spise middag. Jeg hørte en gang et tips som jeg syntes var greit å ha som en tommelfingerregel: det som det ville føles unaturlig å stå på et offentlig sted å rope ut trenger man heller ikke å dele på fb. Helt overførbart blir det ikke, på fb deler du det med folk du stort sett kjenner, på et offentlig sted vil det sannsynligvis være mange ukjente. Og hvis jeg skulle dra til og jogge 2 mil før frokost, så forbeholder jeg meg retten til å si det halvhøyt - altså dele det med mine facebookvenner!

Det som jeg derimot synes er helt forkastelig er alle de som utleverer barna sine på sosiale medier! Selv er jeg ekstremt restrektiv med alt som har med min familie å gjøre. De som ikke selv er på fb prøver jeg å unngå å legge ut bilder av i det hele tatt. Dette gjør jeg selv om jeg har en profil som er helt lukka for andre enn de jeg selv slipper inn der. Det er mitt valg å være på fb, de som velger å la det være skal dermed få slippe ufrivillig å figurere der på grunn av meg. Det eneste er gruppebilder eller lignende hvor de er med.

Langt verre er det med de som legger ut bilder av nakne barn, gråtende barn eller generelt barn i situasjoner som de senere kan synes er kleine og flaue. Det samme gjelder statuser som handler om småen som ikke vil sove, har feber på fjerde døgnet eller har levert den bleia! En ting er at det sannsynligvis interesserer de aller færreste, men langt viktigere er det at småen muligens heller ikke synes det er noe ålreit å bli utlevert på den måten. Hvis jeg har mistanke om at mine tenåringsbarn ikke ville like at jeg skrev på veggen deres "Hei vennen! Mamma er glad i deg!", ja så lar jeg det være! Tenk deg om: ville du syntes det var greit at din mor sa sånt høyt med andre til stede da du var tenåring?

Det kan være greit å huske på at det som legges ut på internett blir der! Det blir ikke borte selv om du sletter det.

Legger også ved tipsene til kjøreregler: 1 og 2 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!