søndag 12. mai 2013

Det alternative

Dette innlegget kan vel kanskje provosere noen, men det tar jeg sjansen på. De som kjenner meg godt blir neppe sjokkert...

Jeg tror ikke på klarsynte, healere, homeopati eller andre "alternative" ting, med ett unntak: jeg tror at akupunktur kan ha effekt, men jeg tror ikke på en del av forklaringene på hvorfor det virker. Jeg er en av dem som storkoste meg med serien Folkeopplysningen som gikk på NRK sist høst. Der tok Andreas Wahl for seg alternativbevegelsen i lys av vitenskapelig tenkning. Jeg syntes serien var både god og informativ hvor de ulike greinene innenfor alternativbevegelsen ble ettergått på en veldig fin måte.

Jeg tror heller ikke at noen kan kontakte døde. Jeg tror faktisk på et liv etter døden, men jeg tror ikke vi kan kontakte dem eller de oss. De som påstår at de kan kontakte avdøde mennesker er beste fall på villspor i verste fall er de spekulative og kyniske mennesker som utnytter andre som er i en sårbar situasjon. Det samme gjelder såkalte klarsynte som "ser" savnede personer.

Det som jeg synes er det aller verste med alternativbevegelsen er de som tar seg godt betalt for å servere humbug som gir falske forhåpninger for mennesker som enten er syke eller er i en annen vanskelig situasjon.

Jeg tror ikke at det finnes spøkelser eller gjenferd. Alt har en eller annen naturlig forklaring. Jeg kan av og til høre mystiske og tilsynelatende uforklarlige lyder i huset, men jeg vet at det ikke skyldes noe overnaturlig.

Jeg er en realist. Jeg tror at alt kan veies, måles eller forklares på en naturlig måte. Jeg er utstyrt med intelligens, logikk og sunn fornuft for å bruke dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!