mandag 6. mai 2013

Jeg har en tilståelse å komme med: jeg er er en av mange som morer meg stort over å se videosnutter på Youtube av kvinnelige sjåfører som gjør tapre forsøk på lukeparkering, drivstoffylling og andre vanskelige gjøremål. Det finnes utrolig mange av dem, den ene verre enn den andre. Sjåfører som insisterer på å komme inn i ei luke som er mye mindre enn selve bilen eller de som med et hav av plass rundt seg klarer å dulte borti flere biler. Jeg sitter der hoderystende og lurer på hvordan det går an, og ja, dessverre, det er stort sett damer som sitter bak rattet i disse bilene.

Som første respons blir jeg alltid litt irritert: hvordan i all verden er det mulig å få lappen når man suger så totalt bak rattet? Og hvordan er det mulig å bli så sinnsykt dårlig bak rattet? Kjøremønsteret er fullstendig ulogisk, og de kjører ti cm fram og rygger ti cm tilbake uten å røre rattet alt mens de har ti meters klaring i alle retninger og står fast der.

Så begynner jeg å lure: hvorfor i all verden er det sånn at så mange damer ikke takler det å kjøre bil. Det er ingen som helst logisk grunn til at de skal være så dårlige. Ja, jeg tror at damer og menn er forskjellige, men at damer som sådan ikke skal klare å kjøre "normalt" nekter jeg å tro på!

Det er tydelig at selvtillit er en viktig faktor. Man tror at man ikke kan kjøre bil og dermed gjør man alt på en tullete og tungvint måte. Jeg tror kanskje mange har bestemt seg på forhånd for at bilkjøring er vanskelig og at de derfor legger bort alt som heter logisk tankegang og normal fornuft. Jeg har hørt om en kjørelærer som sa til alle elevene sine første gang de skulle rygge: nå må dere passe på å dreie rattet riktig vei, da! Resultatet var at fryktelig mange dreia det feil vei. Han fikk det til å høres ut som om det var annerledes enn det som ville være logisk, og derfor dreia de rattet motsatt vei av det de trodde de skulle og som de helt sikkert hadde gjort ellers. Min kjørelærer sa kort og greit etter at jeg hadde rygga for andre gang: rygging - det kan du. Dermed har aldri rygging vært noe problem for meg - det kan jeg!

Så kjære alle jenter og damer: det er ingen grunn til at dere ikke skal kunne kjøre bil like bra som gutta!

Så får vi som er ledsagere for jenter som øvelseskjører og kjørelærere bruke litt ekstra tid på å bygge opp selvtilliten til jenter bak rattet. Flere lignende kommentar som det jeg fikk av min kjørelærer i kombinasjon med at jeg alltid har ment at jeg kan klare alt teknisk like bra som gutter gjorde meg trygg bak rattet og gjorde at bilkjøring aldri har vært noe vanskelig for meg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!