lørdag 22. juni 2013

Ekstremt ekstremvær...

Jepp - da har det skjedd igjen! Et grusomt uvær, så fælt at det til og med fikk navn - Geir, fislet ned til ingen verdens ting. Det regnet noe i går ettermiddag, og det var det. I følge værmeldingene så var det en viss fare for store nedbørsmengder, og det kunne dukke opp tordenvær i forbindelse med regnværet. Min kritikk går ikke til meteorologene, å varsle vær har fortsatt et lite islett av lotteri i seg, selv om beregningsmodellene stadig blir bedre og mer pålitelige. Det eneste jeg skulle ønske meg at meteorologene kunne gjøre er å kutte drastisk ned på bruken av ordet "ekstrem" og det å gi disse værene navn. Begge de delene får mediene til å gå helt bananas.

Det er nemlig pressen som er hovedproblemet her (også)! Aviser, radio og TV blir helt gale når de skal omtale uværvarsel. Ordet "ekstremvær" brukes i tide og utide. Jeg er av den oppfatning at vi egentlig ikke har ekstremvær her i Norge i det hele tatt. Ekstremvær, det er de tornadoene og orkanene som herjer i USA, sykloner i Østen og monsuner, ekstremregn i ordets rette betydning kan dere for eksempel lese om her og her. Når man leser om dette, så blir det litt latterlig å kalle selv det regnværet som vær meldt i går for ekstremt! Det vi har hatt her i Norge som kan forsvares å bli kalt ekstremvær er nyttårsstormen 1991/92 og stormen på Vestlandet i jula 2011 som fikk navnet Dagmar.

Vi har alle hørt historien om gutten som ropt ulv uten at det var ulv der, og når ulven plutselig kom, så var det ingen som trodde på ham. Det er jo dette som kommer til å bli konsekvensene her også. Når det plutselig kommer et uvær av dimensjoner som er farlige, så er det ingen som tror på varslene lenger. Det er faktisk ganske alvorlig, men pressen skjønner ikke at den opphausingen av ingenting som de stadig driver med kan være direkte farlig. Jeg tok noen få skritt i retning av å bli journalist, men jeg fant fort ut at det ikke var veien jeg skulle gå - og takk for det! Jeg tror jeg hadde vært flau hvis jeg måtte titulere meg som journalist, og det er ikke rart at de, sammen med bilselgere, kjemper om bunnplasseringen når det gjelder hvilke yrkesgrupper man stoler på.

Ellers så må jeg også få sagt at det kan være ganske sært for meg som er helgelending å høre "søringer" snakke om været. Overskya, regn og vindstille blir omtalt som uvær, og det er fordi det ikke er solskinn! Vind av frisk bris styrke kalles for storm. Når jeg protesterer så har jeg, i fullt alvor, fått høre: "det er kanskje ikke storm for deg, men for oss er det storm." Nei! Storm er storm! Det er like tullete som å si: "den halvliteren er kanskje ikke en liter for deg, men det er det for meg."

Det er vel kanskje der et av hovedproblemene ligger. Vanlige folk har ikke kunnskaper nok til å skjønne selv hva som kan bli voldsomt og hva som høyst sannsynlig koker ned til ingenting. Da blir det kanskje til at man stoler på pressen, men til det vil jeg bare si: IKKE GJØR DET!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!