onsdag 7. august 2013

Vær

Vær er et interessant og utømmelig emne å snakke om. Jeg selv er veldig fascinert av vær og værfenomener. Som tidligere nevnt, så er jeg mer enn gjennomsnittlig glad i tordenvær. Jeg storkoser meg når det blåser friskt rundt husveggen og jeg elsker regn! Jeg elsker også sol, og det fineste jeg vet om i hele verden er speilblank sjø. Jeg fascineres av skyer og skyformasjoner, og jeg har hundrevis av bilder med skyer på: lette skyer, tunge og truende skyer, lyse og mørke skyer. Jeg skulle nok ha blitt meteorolog, sånn egentlig...

Men om jeg fascineres av været selv, så må jeg innrømme at jeg nesten blir enda mer fascinert av mange andres forhold til vær. Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det først og fremst er den generelle østlendings forhold til vær jeg vekselvis smiler og rister på hodet av. For å være helt ærlig: det er mye værsutring her nede. Hvis meteorologisk institutt etter en lang, stabil, varm og solrik periode antyder at det i løpet av neste uke kan være en viss mulighet for at det muligens kan dukke opp noen skyer én dag, kanskje, så står det digre overskrifter i avisene: Sommerværet er over!

Det virker som om det er mange som ikke har evnen til å glede seg over annet enn strålende sol fra skyfri himmel og vindstille, og det er virkelig trist for deres del. For som jeg har sagt tidligere: man kan velge å være sur, gretten og sint over det som ikke blir som man vil eller så kan man velge å finne noe positivt i det du allikevel ikke får gjort noe med. Været kommer helt klart i denne kategorien!  Livet blir så utrolig mye bedre hvis man velger den siste varianten.

En annen ting som jeg også er litt hoderystende småkomisk er hva man forkuserer på. Vi hadde jo vg.no som etter et antall tropedager i sommer valgte å skrive om at det foreløpig ikke hadde vært noen tropenetter. Og hvis vi har hatt en dag med strålende sol, men så kommer det kanskje en liten ettermiddagsbyge med noe regn og kanskje til og med litt tordenvær - den varer kanskje tre kvarter - så har det liksom ikke vært noe bra vær den dagen. Det at det var 16-17 timer med strålende sol teller liksom ikke, for det kom jo "uvær" på ettermiddagen! Det klarer jeg nok aldri å la være å synes er... krampeteit!

Fordelen med søringers værsutring er jo at jeg har noe å le av - og skrive om...










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!