torsdag 31. oktober 2013

Halloween

I dag er det 31. oktober. For ikke så mange år siden var dette en helt vanlig dag, som de fleste andre dager. Men det var før Den Kongelig Norske Handelsstanden (DKNH) kom på noe lurt. Ved å innføre nok en USA-infisert skikk, så kunne de lure enda mer penger av den O store norske saueflokken. Dessverre er det mange nok sauer i Norge til at det fungerte.

Hvis man ser helt isolert på dette å gå rundt i nabolaget, ringe på dørene til folk og tigge om godteri: det synes jeg er en uting. Det er en uting 12. januar, det er en uting 3. juni, det er en uting 26.august og det er en uting 31. oktober. Det at DKNH bestemte seg for at nå skal vi "feire" Halloween i Norge også - akkurat som i Amerika - gjør det ikke det spor mindre uspiselig. Det hjelper heller ikke at man kler seg ut i stygge kostymer. Jeg får ikke noe mer lyst til å gi bort noe snop av den grunn.

Mange setter Halloween opp mot den litt mer skandinaviske julebukken. Det gjør jeg også. Det er mye bedre å belønne koselig julesang fra nisseluekledde unger med noe godt, enn å fore opp små djevler og hekser som truer med hærverk hvis de ikke får godteri.

Jeg er vel redd for at dette er en skikk som har kommet for å bli, og det har etter hvert kommet en del hyggelig alternativer. Blant annet arrangeres det Hallo venn mange steder, et sted hvor unger kan kle seg ut og spise snop uten å plage naboene. Da mine barn var yngre, hadde vi noe vi kalte anti-halloween. På formiddagen bakte jeg et lite lass med boller. På ettermiddagen tok ungene bollene i en kurv. Så gikk de rundt til alle naboene og delte ut boller. Det var et populært innslag, og de hadde vel så mye snop i kurven da de kom hjem som de masekoppene som gikk runden senere på kvelden.

Jeg får vel kikke i kjøkkenskapet og se om vi har noe gammalt snop fra jul i fjor som jeg kan bli kvitt i kveld...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!