lørdag 23. november 2013

Merkeklær til barn.

De siste dagene har det vært litt fokus på å kjøpe dyre merkeklær til små barn. Jeg må innrømme at jeg ble litt overraska første gangen jeg leste om det. Tanken på at det lages merkeklær til småbarn har vel i grunnen ikke sneia innom hjernen min, og det å kjøpe dyre merkeklær til barn som vokser i et forrykende tempo synes jeg er ganske så meningsløst.

Ingen blir vel sjokkert når jeg sier at mine barn har vokst opp i klær fra Cubus, H&M, Lindex og Kappahl, og det har vært gode og fine klær. Det har vært klær uten og også med motiver, og i følge en av disse mødrene har de derfor mest sannsynlig sett ganske gale ut det meste av barndommen sin.

Selvfølgelig har det hendt at jeg har kjøpt billige klær som har mistet fasongen etter første vask, men det hører til sjeldenhetene. De fleste plaggene har holdt seg fine i vask etter vask og har gått i arv både tre og fire ganger. Motsatt så kjøpte jeg en gang ei sparkebukse av en "dyr" kvalitet (selvfølgelig på salg, jeg ville ikke drømme om å betale fullpris for den...), og det er den teiteste fasongen jeg har sett på ei sparkebukse. Den ville ha passet perfekt på en baby uten bleier. Ettersom ingen av mine barn var tørre ved tremånedersalder, så ble den brukt to-tre ganger før den rett og slett ble kasta.

Det som likevel overrasket meg mest var at mange opplever seg pressa til å kjøpe dyre merkeklær til ungene sine! Jeg har heldigvis en egenskap som jeg er veldig glad for å ha: nemlig at jeg ikke bryr meg det spøtt om hva andre mener. Jeg har derfor aldri kjent på noe press av noe slag, verken å kjøpe dyre merkeklær til meg selv, til ungene eller andre ting. All ære til den unge mora som faktisk tør å fortelle i media om dette presset hun har kjent på, og jeg håper flere tør å bruke det beinet de har i nesa til å stå i mot et sånt tullete press.

"Foreldre ønsker det beste for barna sine, også når det gjelder klær..." Joda, joda, men det handler like mye om å la være å oppdra barna til å bli snobbete, og ikke minst handler det om fornuft. Veldig mange barneplagg trenger strengt tatt ikke å holde seg i vask etter vaske etter vask, rett og slett fordi de ikke rekker å bli brukt så mange ganger før de er fravokst.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!