onsdag 29. januar 2014

Et slag for brunosten - og andre grusomt usunne saker...

Her om dagen kom jeg over en skikkelig skrekk-og-gru-blogg. Den er skrevet av en klinisk ernæringsfysiolog, og det er sikkert vel og bra. Men det virker dessverre som om hun er en av disse som har tatt fullstendig overhaling og har ramla godt ned i den ene grøfta. Det kan se ut til at hun har gjort det til sin oppgave i livet å skremme vannet av oss vanlige mennesker som spiser vanlig, normal mat. Og av de tingene som var fryktelig usunt var både brunost, risgrøt, leverpostei, potetmos, fårepølse og kjøttkaker i brun saus. Bloggen går stort sett ut på at du skal tenke på hvordan du kan knipe inn på kaloriene over alt og hele tida!

På en måte kan jeg skjønne hvorfor hun gjør det. Det er en kjensgjerning at det norske folk blir tyngre og latere. Mange spiser den samme kosten man gjorde for 70 år siden men det et helt annet bevegelsesmønter enn man hadde for 70 år siden. Det er jo ingen tvil om at det på sikt kan bære skikkelig galt av sted. I tillegg har vi fått lavkarbotilhengerne som hiver innpå fett i store mengder og klasker på seg skylappene når noen påpeker at lavkarbo og økning av hjerte- karsykdommer kanskje har en sammenheng. Men det blir allikevel så feil!

Man kan ikke vie et liv til uavlatelig å tenke på hvor mange kalorier man til enhver tid får i seg og hvor neste tanke er: hvordan kan jeg knipe inn så de blir enda færre? Hva i all verden slags liv blir det? Og man har faktisk behov for litt fett også.Hadde man spist loff med leverpostei og salami til hvert brødmåltid, og grøt og kjøttkaker med potetmos til middag annenhver dag, så er jeg helt enig i at det ikke hadde vært sunt. Men det blir så dumt å stemple vanlig, normal norsk mat for usunn - som sådan. Som alltid har det med mengder å gjøre.

Ei tynn stripe med ekte majones over salamien eller tomatskivene nekter jeg å tro er dødelig. Risgrøt er mye melkefett og lite fiber. I tillegg strør man på livsfarlig kanel, sukker og kanskje litt rosiner full av muggsopp før man plasserer en smørklatt i midten. I tillegg drikker man gjerne saft til. Javel! Men man spiser det jo ikke hver dag! Det handler om mengder, men det handler også om vaner. Det handler om å drikke vann til hverdags og saft i helga. Det handler å leve etter Tannpussevisa: Godteri spiser vi bare til fest, som en gang i uka er best!

Jeg vet det finnes mennesker som serverer ungene sine halvgrove, nesten sukkerfrie, "hveteboller" i bursdagen. Det spises bare kaker med cottage cheese og kesam. Gele er bannlyst! Jeg synes oppriktig synd på de som lever sånn. For å sitere et nært familiemedlem av meg: når jeg skal spise kake skal den være full av kalorier og den skal smake godt!

Da slår jeg heller et slag for å røre seg mer! I disse dager har mange av oss gratis treningsmuligheter rett uttafor døra: det er masse snø som skal flyttes på. De fleste bor sånn til at det er mulig å gå turer langs sjøen eller i skogen. Vi har også de velkjente rådene som går på å gå av bussen et stopp eller to før man egentlig skal, og det å bruke trappa i stedet for heisen. Da kan dere spise grovbrød med brunost og kjøttkaker i brun saus med god samvittighet.

Jeg vet at jeg skrev om dette for ikke så lenge siden, men det engasjerer meg faktisk litt! Vi lever én gang. Hvis vi skal bruke dette livet til å hele tida tenke på at alle valg vi gjør er 100% sunne og få dårlig samvittighet hver gang vi skeier ut med det som jeg kaller for vanlig mat, da blir dette livet stusselig greier.

3 kommentarer:

  1. Vi spiser ikke det samme som for 70 år siden, sukker og fettmengden har økt. Vi har råd til daglig å spise matvarer som bare for en generasjon siden var luksus. Og vi har et energiinntak som tilsier mye mer fysisk aktivitet. Men fra det og til å leve så asketisk som noen mener vi bør er det langt. Normal mat, inkludert brunost, er ikke farlig. Det er mengdene, og særlig potetgull, brus og sjokolade som bidrar til overvekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det gjelder sukker og annen luksusmat er det ingen tvil om at vi spiser helt ville mengder mer av det nå. Det er for eksempel skremmende mange som drikker saft til middagen hver eneste dag!

      Fettmengden tror jeg derimot ikke har økt, bare endret seg. Før spiste de smør og drakk helmelk. Lettrømme fantes ikke og fettprosenten på grisen var en helt annen da enn nå. Nå spiser folk lettmargarin og drikker skumma melk til maten før de planter rompa i sofaen og trøkker i seg en pose potetgull...

      Det som jeg reagerer på er at den ene gruppen med grøftevandrere bevisst eller ubevisst gir usikre mennesker dårlig samvittighet for å spise mat som i normale mengder er helt harmløs.

      Problemet er kanskje også delvis at det generelle kunskapsnivået i befolkningen er på vei ned. Så når en guru ber oss hoppe, så hopper vi helt til en annen guru ber oss om å hoppe andre veien. Da må man kanskje ty til sterke ord og vendinger for å nå fram med budskapet sitt. kanskje...

      Slett
  2. Helt enig m deg-vi må ikke ta helt av! Lene

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!