fredag 24. januar 2014

Kjerring 40+

Egentlig er jeg ikke alltid så glad i sånne som meg: kjerringer 40+. Kjerring 40+ er forresten et vidt begrep, det strekker seg gjerne langt oppover til de er både 70 og 80 år. Poenget er at de kan være skikkelig ekle å ha med å gjøre! Altfor mange av dem kan være både sure og frekke. Og så tror de at de vet alt, og ikke minst tror mange av dem at de er skikkelige menneskekjennere. Rett og slett i kraft av... ett eller annet - de bare er det! For eksempel så kan de finne på å tro at førsteinntrykket sier alt om et menneske. De kan finne på å tro at en gutt med tatoveringer, piercinger og ringer både her og der helt sikkert er litt småkriminell. Og at ei ung, søt jente med sminke og blondt hår er minst like dum. Og når de så har "bestemt" seg for hvordan vedkommende er, så er de ikke snauere enn at de kan vrenge utav seg de utroligste ting til dem de har foran seg!

Et eksempel: ei ung jente var på jobbjakt for å tjene litt ekstra ved siden av studiene. Hun leverte åpen søknad og CV i forskjellige butikker. Etter å ha målt den unge jenta ned og opp sier kjerring 40+ i en av butikkene: du trenger ikke å levere CV-en din hos meg, jeg ser at du ikke passer her. Snakk om å gi et ungt menneske selvtillit og selvbilde!

Det sies at førsteinntrykket av et menneske er fryktelig viktig. Kanskje mest fordi at man har bare en mulighet til å gi et førsteinntrykk, og mange tror at førsteinntrykket stort sett er riktig. Men er det virkelig det?

Noen av disse menneskene klarer også å rote seg bort i å jobbe med barn og unge, enten frivillig eller profesjonelt. Kan dere tenke dere hvor mye skade ei sur kjerring 40+ kan gjøre på unge sinn på en ungdomsskole, et korps eller et fotballag?

Nå er det heldigvis langt fra alle damer fra 40 og oppover som er sånn, men jeg lurer litt: hva er det som gjør disse sure kjerringene 40+ til det de er? Tror de det er greit å være frekk mot andre, barn, unge eller voksne? Er de misunnelig på de som er unge og har livet foran seg? Har de gjort noen valg og prioriteringer som de angrer på og som de nå lar gå utover andre?

Vi satt en gang flere sammen og observerte en eldre dame som var sur som ei eddikkrukke og kjefta og smalt noe voldsomt på noen tilfeldige mennesker. Jeg dulta borti en kompis og ba ham om å ta tak i meg hvis jeg blir sånn når jeg er 70, hvorpå han repliserte: Det kan jeg si med 100% sikkerhet at du ikke blir! Og det er kanskje noe med det? En gang sur kjerring 40+ - alltid sur kjerring 40+?

Så hvis du er en dame i riktig alder som merker at du er litt over gjennomsnitlig sur og grinete: gjør noe med det! For din egen og andres skyld! Det er ingen som liker deg sånn som du er nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!