fredag 3. januar 2014

Stakkars jula...

I disse dager er det ganske interessant å være på ulike sosiale medier. Folk kappes om å fortelle at de endelig har fått kasta ut jula. Jeg har inntrykk av at de første går i gang med å pælme ut tre og julepynt nesten før kruttrøyken fra nyttårsrakettene har rukket å drive bort... Og da lurer jeg: hvorfor stresser dere så fælt?

Først så klarer man ikke å vente med å starte jula. Det spises ribbe, pinnekjøtt og julekaker, og nisser og engler finnes fram allerede i november. Når så jula endelig kommer, sånn på ordentlig, så er det plutselig VM i å få den fortest mulig ut igjen.

Jeg vet ikke helt, men jeg har alltid vært litt tilhenger av å leve i takt med livet! Det gjelder på alle plan. Da ungene var små, så var det helt topp å være småbarnsmor. Jeg gledet meg aldri til de skulle bli eldre fordi at da skulle alt bli så mye bedre. Men når de ble eldre, så var det helt flott.

Det er det samme med jula. Jeg vet mange tror at jeg er en som hiver opp julepynt grisetidlig bare fordi jeg tidlig begynner å gi uttrykk for at jeg gleder meg til jul. Men det er nettopp det som er poenget. Jeg liker å begynne å tenke på jula i november for å få lang nok tid til å glede meg til jul! Jeg vil jo ikke at jula skal begynne da! Forventningene og det å glede seg til jul er jo halve moroa.

Det å finne fram adventsstjerner og -staker og å pynte stua med lilla duker og lilla lys er det første trinnet på veien mot jul. Først på ettermiddagen på lillejulaften kommer eskene med julepynt ned fra loftet og treet inn i stua.

Det er lite som er så koselig som å komme inn i stua, tidlig på morgenen på julaften og kjenne lukta av gran og etterhvert pinnekjøtt. Jeg er heller ingen tilhenger av å spise pinnekjøtt rett før jul. Når jeg setter meg til bords på julaften skal det helst være lenge siden jeg spiste det sist! Og det skal ikke lukte gran og pinnekjøtt før på julaften!

Dermed blir det også litt meningsløst å hive ut all julepynten etter ei uke. Når det først har blitt jul, så synes jeg jamen at jeg skal få kose meg med jul litt lenger. Så her i huset blir ikke julepynten pakka bort før mellom 6. og 13. januar, altså trettende eller tjuende dag. Hvor nært 13. januar det blir avhenger av hvor mye treet drysser...

Fortsatt god jul!



6 kommentarer:

  1. Jeg for min del, har ikke hørt om noen som 'stresser' med å kaste ut jula!
    Folk må da få lov å ha sine egne juletradisjoner uten at du trenger å synse noe om det?

    Ser du kommentere til meg både på blogg og FB når jeg skrev et innlegg om at Julen var over for oss i år.

    Ikke at jeg trenger å gjøre det, men jeg kommenterer det likevel.

    Grunnen til at vår Jul ikke varte så lenge som vanlig var at vi flyttet i desember
    Med to voksne og seks barn hadde vi litt å flytte på!

    Vi har ikke kommet i orden her i huset og Julen ble dessverre bare halvveis, knapt det

    Derfor var det helt greit å få ryddet vekk Julen nå
    og fortsette med å pakke ut og flytte inn istedet

    Jeg har vanligvis Jul i nesten 3 mnd'er!
    Ja, i 2012 hadde jeg full Jul fra 23 november til 23 januar!

    Og om noen velger å ha Jul i hele adventstiden
    Eller velger å skille mellom Jul og Advent får være opp til hver enkelt syns jeg!

    Jeg har også vært den som hadde Advent helt frem til Lille Julaften, og først da pyntet til Jul
    Men de dagene er forbi...for lengst!

    Jeg koser meg med full Jul i hele adventstiden
    Og det er den beste tiden på hele året

    Du kan ikke si at det skal være sånn eller sånn
    At 'det' er riktig, 'det' er galt!

    Vi lager oss alle våre egne juletradisjoner og vi må
    respektere at andre velger å gjøre ting på sin måte

    Godt Nyttår! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke helt hvor du leser at jeg sier at noe er "riktig" eller "galt", jeg bare forteller hvordan jeg selv foretrekker å gjøre det. Jeg er fryktelig glad i jul selv, og jeg klarer på ingen måte å hisse meg opp over julemarsipan i oktober. Men jeg synes det er trist at ingen har tid til å vente på noe lenger. Forventningene til jula, og andre ting, er minst like koselige som selve jula eller det man venter på. Veldig mange lever hele tida på forskudd, og det tror jeg ikke er sunt. Derfor tok jeg med eksempelet på småbarnsforeldre som hele tida venter på at barna skal bli større og klare mer.

      Jeg har en god, mener jeg, evne til å leve akkurat nå, og det er veldig behagelig og deilig!

      Og bare for å ha nevnt det: de som på facebook har som status klokka to på 1. nyttårsdag at nå er jula ENDELIG rydda bort fordi det ikke passer seg å ha jula over i det nye året, de gir i alle fall meg stressassosiasjoner!

      Ønsker deg også et riktig godt nytt år, og lykke til med utpakking! :-)

      Slett
  2. Jeg er her for første gang og sier meg helt enig i det du skriver. Jeg oppfattet heller ikke at du uttrykte noen kritikk, men bare reflekterte over noen observasjoner du har gjort.

    Jeg skiller veldig mellom juleforberedelser og den virkelige julen. Så her pyntes det først de aller siste dagene før julaften. Jeg spiser heller ikke noe julemat før julaften (ja, kanskje lillejulaften).

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Moro med nye lesere som finner meg! :-)

      Slett
  3. Til nyttår insisterer jeg på å ønske folk godt nytt år OG fortsatt god jul, og jeg synes det er kjempeirriterende med alle meldingene om at julen er over ikke bare etter nyttårsaften, men jeg har familiemedlemmer som erklærte at julen var over 3. juledag, for da var det tilbake på jobb ...

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!