fredag 17. januar 2014

Togreise

I går var jeg ute og kjørte med tog. Østlandet rammes for tida av snøkaos. Det vil si at det har snødd noe de siste dagene. Mengdene for Østlandets del har ikke vært enorme, de burde absolutt være håndterbare. Men nok en gang viser det seg at vinterlandet Norge, plassert 24 solide steinkast fra Nordpolen, ikke er helt god på dette å takle mer enn 10 cm snø som kommer veldig plutselig - for eksempel i januar. Men det er nå så... Det var ikke det jeg hadde tenkt å skrive om denne gangen.

Av ulike grunner hadde jeg allerede for flere dager siden bestemt meg for å ta tog til et møte i en annen by. Jeg må innrømme at jeg var litt glad for det da jeg så været i går. Det var det totale kaos på veiene med lastebiler på kryss og tvers og store mengder biler i grøftene. Til og med NSB sitt materiell hadde på et tidspunkt sitt-ned-streik, de nyinnkjøpte togsettene er nemlig heller ikke noen store tilhengere av vinter og snø... her i Norge... De tok likevel heldigvis til vettet! Så det som så ut til å bli ei laaang natt på en stasjon borti høgget ble bare en halvtimes forsinkelse.

Å reise med tog om vinteren synes jeg er ekstra koselig. Det har jeg alltid syntes. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror kanskje det minner meg om å reise hjem på juleferie. Som student i sør med foreldre i nord, så ble det en del turer opp og ned med tog. Turer på sommer forbinder jeg bare med altfor varme kupeer og alltid noen passasjerer som var plagsomme. Vi hadde sjelden sovekupé da jeg reiste som barn. Fordi vi var tre som reiste sammen, mamma, pappa og meg, så fikk vi ofte de setene som var like ved røykekupeen. Nesten uten unntak var det full fest på andre sida av veggen med hoiing, skråling og trekkspillmusikk(!) Jeg ser slett ikke bort fra at de turene kan ha vært med å forme mitt forhold til alkohol...

Vinterturene, derimot, de forbinder jeg bare med kos! Snø fra bagasje og sko som smelter på gulvet - kos! Å rigge seg til, 3-4 stykker, på gulvet blant kofferter, bager og ryggsekker fordi vi igjen var for seint ute til å få plassbilletter - kos! Å sitte inne i en lys, varm kupé og spise firkanta vafler med jordbærsyltetøy og drikke cola mens det er mørkt ute - kos! Å se ut på snøen som piskes opp forbi vinduet av toget - kos!

Nå er det ganske sjelden jeg reiser med tog, selv om det kan være en grei måte å ta seg fram på - når togene går som de skal. Til vanlig er det heller ikke noe mer enn det: en grei måte å ta seg fram på. Men med en gang det blir snø kommer kosefaktoren på plass. Pussige greier!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!