lørdag 22. februar 2014

Mere matprat...

Det blir mye gnåling om mat og sunnhet fra meg for tida, men det er vel fordi det er mye snakk om det i mediene nå. De fleste som har lest litt her, har vel fått med seg at jeg ikke er noen helsekostfantast. Likevel prøver jeg å spise sånn noenlunde sunt til hverdags. Det er og skal være forskjell på hverdagsmat og festmat, og det er som noe hører helga til. Likevel går jeg ikke av veien for å spise ei skive med nugatti hvis det er det jeg har lyst på.

De siste dagene har vi hørt om en kommune som har bestemt seg for at det ikke skal serveres brunost eller prim i barnehager og SFO. Som forventet har hylekoret om forferdelige forbud kommet. Da vil jeg bare si at det absolutt ikke er snakk om et forbud. Unger med prim i matpakka får spise det, det vil bare ikke bli servert i kommunal regi. Når det er sagt, så må jeg få si at jeg synes det også er fullstendig tåpelig!

Man trenger kanskje ikke sette brunosten på bordet hver dag, men å fjerne det helt blir for hysterisk. Det som er viktig er variert, normal mat, og der skal det også være rom for både brunost, prim og syltetøy, et annet yndet "forbudsprodukt". De fleste unger har et ganske greit aktivitetsnivå, så de trenger faktisk karbohydrater. Å påstå noe annet er tull.

At økende overvekt, også blant barn, er i ferd med å bli et problem, er det ikke noe tvil om. Jeg tror likevel ikke at å innføre "jamat" og "neimat" eller forbud er veien å gå. Det eneste vi risikerer å oppnå med det, er mennesker som får helt bananas i sukker, fett og andre "usunne" ting når de blir gamle nok til å bestemme selv. Det må jo være mye bedre at barna lærer litt om hva som er sunt og usunt, og derfor hvorfor noe kan spises hver dag mens andre ting er av-og-til-mat. Da er de samtidig rusta for å gjøre gode og fornuftige valg når de blir eldre.

Dessuten er det faktisk sånn at av og til så trenger man kake!

Så må jo heller forkuset dreies mot at man kanskje skal bevege seg mer for å få brukt opp den kakebiten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!