torsdag 29. mai 2014

Om å være positiv

Verden er rar!

På facebook går det mange slags "kjedebrev" og utfordringer. Sånn stort sett synes jeg det blir mer enn nok av bilder som skal likes og deles hvis man har en sønn, datter, mor, far, katt, moped eller hva det måtte være som man er veldig glad i. Som regel skygger jeg unna alt dette, rett og slett fordi jeg ikke gidder. Men de siste ukene har det gått en utfordring som jeg har hatt litt sansen for. I tre dager skal man nevne tre ting som er bra. Denne trodde jeg virkelig ikke kunne bli feil...

Men, akk & ve! Så feil kan man faktisk ta! For her om dagen kunne jeg lese i en eller annen nettavis at noen syntes at det var så slitsomt med alle som skulle dele så mye fint, nå plutselig... Da må jeg innrømme at jeg ble litt lang i maska. Er det virkelig mulig å synes at det er så forferdelig med litt positivitet? Og er det forferdelig å lese om at andre er fornøyd?

Dette henger egentlig litt sammen med det innlegget jeg skrev litt tidligere: Lykke på facebook Jeg tror vel muligens de som klarer å blir sure for sånt er de som i alle fall burde utfordres til å finne noe positivt. Det går opp og ned for alle, og i perioder hvor jeg har syntes at livet har vært stort sett bare dritt og møkk, så er dette noe jeg har gjort for meg selv. Hver kveld før jeg la meg skulle jeg finne tre fine ting som har hendt i løpet av dagen. Jeg sier ikke at det alltid er lett, men det er faktisk mulig å finne ting som kan vinkles positivt - for det er nemlig ofte det som det handler om.

Jeg mistenker fortsatt at de som synes det er helt forferdelig med all denne positiviteten egentlig har det ganske greit, hvis de bare kjenner etter. Som jeg skrev tidligere, så er det ofte sånn at de som virkelig har grunn til å klage, de ser mye lysere på ting enn de som bare har det litt kjipt.

For de aller fleste blir livet sånn som man gjør det til. Velger man å fokusere på det som er negativt mesteparten av tida, så blir livet ganske kjipt. Hvis man derimot ser etter det som er fint, så vil man ha det mye bedre. Så kanskje du som blir litt sur og mutt over å lese om andres lykke heller skal se etter hva som er fint hos deg? Det kan hende du blir overraska!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!