lørdag 2. august 2014

Konfirmasjoner

Dette blir det siste innlegget i denne lille serien min. Det har blitt en del konfirmasjoner på oss, både hos tantebarn, fadderbarn og for våre egne. Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri vært borti noen konfirmasjoner som har tatt helt av. Enten så skyldes det at vi ha bare fornuftige venner og familie, eller så er det ikke så vanlig å slå på stortromma til konfirmasjoner som ved andre anledninger. Jeg har lest om overdådige konfirmasjonsfester også, men da har det kanskje blitt framstilt som et Bærumsfenomen.

Hovedbudskapet mitt er her som den har vært hele tiden: det går an å få en fin fest uten å ta helt av, verken økonomisk eller arbeidsmessig. Mange har både interesser og evner til å lage mye selv, andre har det ikke. Men det er mye som kan gjøres enkelt, og det finnes mye fint som kan brukes både på IKEA og Nille. Som jeg skrev om i innlegget om bryllup, så er det ikke en fin konfirmasjonsfest avhengig av flotte selvlagde bordkort eller dyre blomsteroppsatser. Det finnes også ferdigtrykte bordkort til konfirmasjoner, og hvis man vil lage dem selv, så de kan lages enkelt. Fine steiner med navnet skrevet på med tusj er kjempefint, og pappstrimler med navnet på som er festet rundt glasstetten er en annen enkel måte å gjøre det på.

Kaker fikk vi fra venner og familie, lefsene bakte jeg sjøl. Menyen var enkel: med litt bakgrunn fra Trøndelag (har bodd der noen år...) har vi i familien en forkjærlighet for sodd. Enklere mat finnes ikke, og så er det så utrolig godt!

Konfirmanten fikk en egen blomsteroppsats lagd av en yngre søster...

Blomsterpynten satte jeg bort til min svigerinne som liker å pusle med sånt.





Naboens belegningssteinrester og noen enkle glasstaker fra IKEA gjorde susen som lysestaker.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!