torsdag 4. september 2014

Bli ny på SFO

Jeg er jo på et vis ganske opptatt av likestilling, men det er vel egentlig like mye likeverd jeg er opptatt av. Jeg er opptatt av at alle skal ha like muligheter til å gjøre det de vil uavhengig av om de er gutter eller jenter, menn eller kvinner. Jeg må si at jeg synes verden har gått noe tilbake når det gjelder likestilling i forhold til for 20-30 år siden. Jeg er også ganske sikker på at 70-tallets BH-løse og fotformskokledde kvinnesaksaktivister må ta en ganske stor del av skylda for det. De kjempa fram mange rettigheter som vi nyter godt av nå og de gjorde en viktig jobb, men de som har fått med seg litt historie vet at en aksjon vil føre til en reaksjon som oftest blir en motaksjon. Pendelen svinger...

En av de negative reaksjonene på de gamle kvinneaktivistenes aksjoner er et vannvittig fokus på kropp og utseende. Mens damene på 70-tallet brant BH-ene sine på bål for å markere at de ville være fri, er det nå push-up (et idiotisk konsept jeg har skrevet om tidligere...) og blondeundertøy som gjelder. Skjønnhetsidealer fra fuglene vet hvor framelskes. Det fjernes hår på de utenkelige steder og det puttes inn dritt og møkk i pupper, lepper og kinn. Ungjenter som blir store på å blogge om plastiske operasjoner og andre "skjønnhetsbehandlinger", har en hærskare av siklende småjenter som ser opp til dem og tror at livet skal være sånn. Det synes jeg rett og slett er dritskummelt! Men i dag leste jeg om noe som er enda mer skummelt!

I Aftenposten kan man lese om en SFO i Oslo som skal arrangere "Bli-ny-dag"! Tenk det! Og her er det ikke bare en ting som skurrer, for å si det sånn. I invitasjonen som lå i sekken sto det blant annet "Vi ordner hår, lakkerer negler og annet morsomt. Det blir noe for gutta også." Da er det jeg lurer på et par ting:

* Er det greit at SFO arrangerer en dag som så til de grader er myntet på det ene kjønnet? Joda, det står at det blir noe for gutta også, men hva er i tilfelle "det"? Kan hende skal de spille fotball og er strålende fornøyd med det. Men hva om vi snur litt rundt på det: "Fotball- og mekkedag. Vi spiller fotball og skrur på syklene våre. Det blir noe for jentene også." Hadde det vært greit? Jeg vet at det ikke blir helt sammenlignbart fordi det er flere jenter som spiller fotball og mekker enn det er gutter som steller hår og negler. Men er det virkelig greit at SFO fyrer opp under dette jenter-rosa-søtt-og-yndig/gutter-blå-tøffe-og-kule?

I sommer skrev CasaKaos et innlegg om hvor vanskelig det var for hennes datter å finne de skoene hun ønsket seg. Hun ville ha gule sko. Men jenter skal ikke ha gule sko. De skal ha rosa, eller til nød lilla sko. De skal i alle fall ikke ha blå eller grønne, men gule er altså heller ikke helt innafor.

* Så var det dette konseptet "Bli ny" i SFO... Trenger strengt tatt barn i alderen 6-10 år å bli nye? Jeg synes vel egentlig de er mer enn ny nok som de er. Trenger jenter å læres opp til at de skal være søte og yndige, eller dumme og deilige, som er en annen måte å si det på? Hadde det ikke vært bedre om de hadde negler som tålte å grave i sandkassa og frisyrer som er fine til å henge opp-ned etter knærne med? Hadde det ikke vært tusen ganger bedre å arrangere Hvordan-bygge-hytte-i-skogen-dag for jenter og gutter?

Det som jeg kanskje synes er aller mest skremmende er det faktum at det har det vært et møte hvor staben har sittet sammen og planlagt Bli-ny-dag for 6-10 åringer med stelling av hår og negler uten at en eller fornuftig sjel har satt foten ned og sagt "Nei!". Er det nødvendig at unge jenter skal kunne tenke, når de en gang ramler innom disse mer eller mindre hjernedøde rosabloggene: Åja! Det var jo dette vi pleide å gjøre på SFO! Rektor "innrømmer"at formuleringen er veldig uheldig. Nei, kjære rektor! Dette er ikke snakk om en veldig uheldig formulering. Det er en komplett idiotisk idé som burde vært stoppa i det øyeblikket den kom ut av en eller annens munn som en idé!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!