tirsdag 18. november 2014

En boligstyler til jul?

Jeg blir stadig overraska over hva som dukker opp av tilbud. I dagens tb.no kan man lese om et nytt tilbud: nemlig boligstylere som vil pynte huset ditt til jul. Jeg blir altså overraska, men langt fra sjokkert! Dette følger bare etter mange andre lignende tilbud som har dukket opp de siste åra. Vaskehjelp har blitt veldig vanlig, og det å få en kasse mat og oppskrifter levert på døra er det flere og flere som benytter seg av. Og bare så dere vet hvor dere har meg: boligstylist til jul synes jeg ikke er noe annet enn reindyrka jåleri! Det sier meg at det er blitt altfor mange mennesker i dette landet som har litt for mye penger...

Mange av oss har ledd godt av Øystein Sundes "Folk til slikt". Den har harselert litt godmodig med disse som ikke kan gjøre de kjipe oppgavene sjøl, men som ansetter andre til å gjøre dem for seg. Jeg nevnte vaskehjelper og ferdig planlagte middager. I tillegg har vi hundeluftere, dekkene dine kan ta inn på hotell for vinteren, du kan leie noen til å arrangere festene dine og du trenger snart ikke å gjøre noen ting sjøl lenger.

Så sier du kanskje: folk må da få lov til å bruke sin egen tid og sine egne penger til hva de vil. Selvfølgelig kan de det! Jeg forbeholder meg likevel retten til både å synes og å si høyt at jeg synes dette er komplett idiotisk.

Det som er litt mer alvorlig er tendensen man merker i frivillig arbeid av ulike slag. For også her ønsker de pengesterke å "kjøpe seg ut" av dugnader. Vi merka det allerede for 10-15 år siden i borettslaget vi bodde. Det kom stadig ønsker om å betale et par hundrelapper for å slippe dugnaden, altså slippe et par timers hagearbeid sammen med naboene og avslutte ettermiddagen med kaffe/brus og boller/kringler sammen med mange hyggelige mennesker?!

Enda verre blir det når disse pengesterke menneskene legger føringer for hvordan andre skal bruke de pengene de ikke har... En skoleklasse skulle på skoletur til utlandet. Elevene selv hadde mange gode ideer til hvordan de kunne samle inn penger til turen. På foreldremøtet var det noen foreldre som mente at pengeinnsamling bare var noe tull. Foreldrene kunne heller betale det turen kostet selv. At det blant foreldrene satt lavtlønnede foreldre med aleneomsorg for flere barn, streifet dem tydeligvis ikke - eller så brydde de seg rett og slett ikke om det!

Men tilbake til de som får andre til å pynte huset sitt til jul - hvis man har det travlet at man ikke har tid til å kose seg med å pynte til jul selv, da har man egentlig blitt ganske fattig...

Et garantert ikke-godkjent juletre for en julestylist

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg. Kosen med julepynting er jo å ta fram den gamle pynten og sette den på samme plassen som i fjor. Tviler på at en julestylist ville godkjent kassene med julepynt.

    Jeg har skrevet om at det ikke trenger å ta så lang tid å lage jul http://gardsjul.blogspot.no/p/jul-pa-1-2-3-eller-mer.html

    SvarSlett
  2. Ja, jeg klikker meg rundt på den bloggen din, der er det mange god tips og ideer! :-)

    Jeg føler meg sikker på at store deler av mine kasser også hadde blitt forkastet, det er et sammensurium av kjøpte, litt "ordentlige" ting og ting ungene lagde i barnehagen/på skolen som fortsatt har sin naturlige plass. Tror jeg må legge inn et bilde av mitt garantert ikke-godkjente juletre... ;-)

    SvarSlett
  3. Din punchline satt der den skulle!

    Om man ikke har tid til å pynte til jul er man fattig....

    Snakk om å treffe hodet på spikeren!

    SvarSlett

Nå trenger dere ikke å være bruker for å kommentere, hyggelig hvis noen har kommentarer!